Monday, 26 November 2012

RPH Catan & Langkah


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR TAHUN 3 ( satu minggu )

STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
TARIKH :
4 Oktober 2012


HARI :
Khamis


TAHUN :
Tiga Meranti



BIDANG :
Menggambar



TEMA :
Alam Semulajadi



TAJUK :
Rama-rama


PERSEPSI ESTETIK
1.1.1, 1.1.2

APLIKASI SENI
1.2.1, 1.2.2

EKSPRESI KREATIF
1.3.1, 1.3.2, 1.3.3

APRISIASI SENI
1.4.1, 1.4.2

OBJEKTIF PEMBELAJARAN
1. Mengenal dan memahami unsur seni dan prinsip rekaan dalam membuat catan.
2. Mengenali media yang digunakan untuk menghasilkan catan.
3.Menghasilkan gambar rama-rama yang menarik dengan menggunakan teknik catan.
4. Membuat apresiasi berpandukan bahasa seni visual yang dipelajari.

Bahan Bahan Mengajar:
Berus, Warna air, palet, kertas lukisan, contoh gambar rama-rama
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1. Guru menunjukkan gambar rama-rama. 
2. Guru menunjukkan contoh catan.
3. Guru menunjukkan cara melakar gambar rama-rama.
4. Guru menunjukkan cara mewarna gambar rama-rama.
5. Murid menghasilkan gambar rama-rama dengan menggunakan teknik catan.
6. Murid mempamerkan hasil yang dibuat.


PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat catan berdasarkan empat standard pembelajaran.


REFLEKSI
1.__/__ murid dapat menghasilkan catan rama-rama dengan menggunakan empat standard   pembelajaran.
2.__/__murid diberi bimbingan khas oleh guru.








Langkah 1 MENUNJUKKAN GAMBAR RAMA-RAMA
Langkah 2 Menyatakan media yang digunakan.
Langkah 3 Menunjukkan cara lakaran gambar rama-rama.

Langkah 4 Menunjukkan cara mewarna lakaran.

Langkah 5 Pamerkan hasil kerja.




Sunday, 25 November 2012

RPH & CARA MEMBUAT MOBAIL


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR TAHUN 3 ( satu minggu )

STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
TARIKH :
3 Jun 2012


HARI :
Isnin

 Masa :
11.30-12.30 tengahari

TAHUN :
3 M


BIDANG :
Membentuk dan membuat binaan (mobail)

TEMA :
Alam Semulajadi


TAJUK : Ikan


PERSEPSI ESTETIK
3.11    Unsur Seni          
            3.1.1.1         
            3.1.1.2     
3.1.2   Prinsip Rekaan   
             3.1.2.1
             3.1.2.2

APLIKASI SENI
3.2.1 Jenis media
           3.2.1.1
           3.2.1.2
3.2.2 Proses dan teknik

EMK:
Keusahawanan (EK1- EK5), Kreativiti dan Inovasi,

BBB:
Contoh karya mobail
EKSPRESI KREATIF
3.3.1
3.3.2
3.3.3

APRESIASI SENI
3.4.1
3.4.2

OBJEKTIF PEMBELAJARAN
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. mengenal, memahami dan menyatakan bahasa seni visual yang ada pada mobail.
2. mengetahui dan memahami bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan
    mobail.
3. Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual, media serta proses dan teknik dalam
    penghasilan karya.
4. Membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1. Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang pelbagai mobail
2. Guru menunjuk cara menghasilkan mobail
3. Murid menghasilkan mobail ( ikan )  teknik  warna, gunting, tampal dan gantung
4. Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan.

PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat hiasan ikan teknik warna,gunting, tampal serta gantung berdasarkan empat Standard Kandungan.

REFLEKSI
Pada akhir pembelajaran:
27/30 orang murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan 3 orang  murid yang tidak menguasai akan diberi bimbingan khas.





RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR TAHUN 3 ( 2 minggu )


STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
TARIKH :
10  Jun 2013


HARI : Isnin

MASA : 11.30-12.30 tengahari

TAHUN :
3 M


BIDANG :
Membentuk dan membuat binaan

TEMA : Alam Semulajadi

TAJUK : Ikan


EKSPRESI KREATIF
3.3.1
3.3.2
3.3.3


APRESIASI SENI
3.4.1
3.4.2

EMK:
Keusahawanan (EK1- EK5), Kreativiti dan Inovasi,
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni senial, media serta proses dan teknik dalam
    penghasilan karya
2. Membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1. Murid menghasilkan mobail ( ikan )  teknik  warna, gunting, tampal dan gantung
2. Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan.

PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat hiasan ikan teknik warna,gunting, tampal serta gantung berdasarkan empat Standard Kandungan.


REFLEKSI
Pada akhir pembelajaran:
27/30 orang murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan 3 orang  murid yang tidak menguasai akan diberi bimbingan khas.






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR TAHUN 3 ( 2 minggu )


STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
TARIKH :
3 Jun 2012


HARI :
Isnin

 Masa :
11.30-12.30 tengahari

TAHUN :
3 M


BIDANG :
Membentuk dan membuat binaan (mobail)

TEMA :
Alam Semulajadi

TAJUK : Ikan


PERSEPSI ESTETIK
3.11    Unsur Seni          
            3.1.1.1         
            3.1.1.2     
3.1.2   Prinsip Rekaan   
             3.1.2.1
             3.1.2.2
APLIKASI SENI
3.2.1 Jenis media
           3.2.1.1
           3.2.1.2
3.2.2 Proses dan teknik

EMK : Keusahawanan (EK1 dan EK4), Kreativiti dan Inovasi,

BBB:
Contoh karya mobail


OBJEKTIF PEMBELAJARAN
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
1. mengenal, memahami dan menyatakan bahasa seni visual yang ada pada mobail
2. mengetahui dan memahami bahasa seni visual, media, serta proses dan teknik dalam penghasilan
     mobail

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
1. Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang pelbagai mobail
2. Guru menunjuk cara menghasilkan mobail

PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Bersoal jawab mengenai bahasa seni visual yang digunakan dalam mobail

REFLEKSI
Pada akhir pembelajaran:
27/30 orang murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan 3 orang  murid yang tidak menguasai akan diberi bimbingan khas.


  1. Guru menunjukkan contoh mobail dan menerangkan.



2.Guru memperkenalkan alat dan bahan yang diperlukan serta tunjuk cara menghasilkan mobail.



3. Guru memberi murid satu lakaran ikan dan murid mewarnakan lakaran tersebut.

4. Murid menggunting gambar ikan tersebut.

  5. Gambar ikan yang telah digunting akan ditampal  pada kertas tebal atau kad manila.



  6.   Murid  menebuk satu lubang pada setiap ikan (tebuk di bahagian sirip).



7.  Ikan-ikan yang telah siap ditebuk akan diikat pada tali



8.    Murid menggantungkan ikan-ikan tersebut pada penyangkut baju. Inilah hasil kerjanya.



Friday, 23 November 2012

Contoh RPH renjisan dan percikan


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR TAHUN 3 

STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN
TARIKH :
8.00-9.00


HARI :
Selasa


TAHUN :
3 Berlian


BIDANG :
Membuat corak dan rekaan


TEMA :
Alam semula jadi


TAJUK :          
Pembalut hadiah
   
2.1 PERSEPSI ESTATIK
2.1.1
2.1.1.1
2.1.1.2
2.1.2
2.1.2.1
2.1.2.
2.2 APLIKASI SENI
2.2.1
2.2.1.1
2.2.1.2
2.2.2
EMK
Kreativiti dan inovasi, keusahawanan dan nilai murni
2.3 PERSEPSI ESTATIK
2.3.1
2.3.2


2.4 APLIKASI SENI
2.4.1
2.4.2
Bahan bantu mengajar:
1.   Contoh: hasil karya
2.   Media:surat khabar,berus, gam, warna air, kertas lukisan, gunting, daun dan kelopak bunga
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
Pada akhir pembelajaran murid dapat:
     1.       Memahami dan menggunakan unsur seni dan prinsip  
            rekaan dalam penghasilan corak teknik renjisan dan 
            percikan.
     2.         Mengenali media, proses dan teknik dalam  
             menghasilkan corak renjisan dan percikan.
     3.          Menghasilkan pembalut hadiah daripada corak 
             renjisan dan percikan yang menarik.
     4.     Membuat apresiasi berpandukan bahasa seni visual 
             yang telah dipelajari.


AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
      1.       Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang 
             pelbagai corak renjisan dan percikan.
      2.       Guru menerangkan tentang alat dan bahan yang 
            digunakan.
      3.       Guru menunjukkan cara menghasilkan corak teknik 
            renjisan dan percikan.
      4.       Murid menghasilkan pembalut hadiah bercorak teknik 
            renjisan dan percikan dengan bimbingan guru.
      5.       Apresiasi seni.

PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat pembalut buku bercorak teknik renjisan dan percikan berdasarkan empat standard kandungan.



REFLEKSI
Pada akhir pembelajaran, 27/30 orang pelajar dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan 3 orang pelajar yang tidak menguasai diberi bimbingan khas.







Langkah 1: Sediakan bahan dan alat seperti poster color,
                   kertas warna, berus, daun, palet.

Langkah 2 : Susunkan daun di atas kertas warna.

Langkah 3 : Percikan warna

Langkah 4 : Renjis menggunakan berus.

Langkah 5 : Mari kita lihat hasilnya
Caranya senang , buatlah sekarang.

Nice video


Apakah perasaan anda selepas tengok video ini??? Sila beri komen anda....